HD ophangingscomponenten van Marquart voor de FIAT DUCATO
De Fiat Ducato en zijn speciale kenmerken
Zelfs bij nieuwe voertuigen klagen Fiat Ducato-rijders dat de voorkant van hun voertuig lager is dan de achterkant. Dit is niet alleen een visueel probleem. Het “doorzakken” van de vooras betekent ook dat de veerweg te kort is. Dit leidt weer tot gerommel en de indruk dat de voorkant doorzakt.
Veel mensen klagen over onstabiel rijgedrag en een slingerende carrosserie – vooral in alkoofvoertuigen. Dit kan vooral een probleem zijn bij het nemen van bochten. Het voertuig voelt sponzig aan en je moet vaak corrigeren bij het sturen. Schokken worden doorgegeven aan het lichaam en niet goed geabsorbeerd. Gevoeligheid voor zijwind is ook een groot probleem. Bovendien is de ophanging van veel Ducati’s gewoon versleten, omdat dit voertuig al sinds 1982 als 280 op de markt is en veel gebruikers nog steeds met de eerste dempers rijden.
Schommelen, deinen, slingeren in campers?
Dit wijst erop dat de schokdempers in je camper te zwak of zelfs defect zijn. Campers zijn meestal gebaseerd op standaard lichte bedrijfswagens of op een overbeladen vrachtwagenchassis. De originele schokdempers van een Fiat Ducato bestelwagen voldoen meestal niet aan de uiteenlopende eisen van campers, omdat er geen rekening wordt gehouden met de aanzienlijke verandering in gebruik en campers bijna altijd op hun gewichtslimiet rijden. Het standaard chassis is vaak niet ontworpen voor deze permanente belasting:
- Een compleet andere hoogte en breedte van het voertuig,
- een lange achteroverhang,
- extra brandstoftanks (bewegende lading),
- een motorbrug achterop (veranderd zwaartepunt) of
- een boot op het dak (verhoogd zwaartepunt).
De dempers niet aanpassen aan deze veranderde vereisten is nalatig.
Speciale uitdagingen voor het chassis van campers
Marquart biedt ophangingscomponenten voor de Fiat Ducato voor elke behoefte. Sterkere en stevigere schokdempers voor de achteras, stevigere maar comfortgerichte veerpoten voor de vooras. Bovendien hebben we niet alleen verschillende in- en uitgaande karakteristieken voor de schokdempers, maar leveren we de veerpoten ook met veren die op jouw wensen zijn afgestemd. Deze hebben we voor je op voorraad in verschillende standen, zowel qua sterkte als qua hoogte. Jij bepaalt hoe comfortabel of sportief het rijgedrag van je Fiat Ducato moet zijn.
Schokdempers van Marquart Duitsland bieden je
- Meer stabiliteit bij zijwind en bij het rijden over bruggen,
- Beter rijgedrag bij storm en rukwinden,
- Stabiliteit op bochtige wegen, niet meer schommelen en stuiteren in bochten,
- Zeer goede rijstabiliteit op rotondes,
- Schommelen, stuiteren en sponzig sturen behoren tot het verleden.
Oplossingen op maat voor meer rijveiligheid
Fiat Ducato-rijders vragen ons vaak: “Wat kan ik doen om de wegligging van mijn camper te verbeteren? Wat zijn de voordelen van luchtvering op mijn Ducato?”
Een luchtvering is vooral nuttig als het niveau van het voertuig moet worden verhoogd of als een oneffen ondergrond op de standplaats moet worden geëgaliseerd. Dit geldt met name voor voertuigen met een lange achteroverbouw (midden van de achteras tot het einde van het voertuig). Bijvoorbeeld als je vaak gebruik maakt van veerboten of op steile op- en afritten rijdt. Een luchtvering kan ook voordelig zijn als het voertuig gevoelig is voor wind. Luchtvering werkt echter alleen verticaal.
De horizontale krachten die optreden (lateraal rollen en slingeren en alle stamp- en schommelbewegingen) zijn echter bijzonder kritisch voor het rijgedrag. Progressieve (snelwerkende) schokdempers zijn de eerste keuze om het rijgedrag van een voertuig aanzienlijk te verbeteren. Zodra de carrosserie uit de horizontale positie komt, moet deze op zijn plaats worden gehouden door een sterke maar fijn afgestelde terugveringsfase. De compressiefase van onze schokdempers zorgt voor een snelle compressie zonder dat de cabine ‘onderuit’ gaat.
Marquart schokdempers met perfect op elkaar afgestemde uitgaande en ingaande trappen voor de voor- en achteras houden het voertuig veilig op koers, zelfs in hachelijke situaties. Het maakt niet uit met welke carrosserie je rijdt, Hymer of Knaus, La Strada of Euramobil, Dethleffs of Challenger of welke carrosseriefabrikant dan ook – het rijgedrag van je Fiat Ducato zal aanzienlijk zelfverzekerder en veiliger zijn met onze optimalisatie van de ophanging.
Voor de Fiat Ducato 250 (sinds 2006) is bijna elke ondersteloptimalisatie mogelijk. Het verhogen van de voor- en achterkant, het verhogen van het gewicht of het installeren van luchtvering. En natuurlijk versterkte Marquart schokdempers en veerpoten. Er zijn beperkingen met Alko ophangingen. We houden graag rekening met je wensen bij het vinden van de perfecte optimalisatie van de ophanging voor jouw eisen. Een comfortabelere set-up, betere richtingsstabiliteit, meer bodemvrijheid en een horizontale uitlijning van het voertuig zullen bijvoorbeeld het resultaat zijn.
Voor de Fiat Ducato 250 (sinds 2006) is bijna elke chassisoptimalisatie mogelijk. De voor- en achterkant verhogen, het gewicht verhogen of luchtvering installeren. En natuurlijk versterkte Marquart schokdempers en veerpoten. Er zijn beperkingen met Alko ophangingen. We houden graag rekening met je wensen bij het vinden van de perfecte optimalisatie van de ophanging voor jouw eisen. Een comfortabelere set-up, betere richtingsstabiliteit, meer bodemvrijheid en een horizontale uitlijning van het voertuig zullen bijvoorbeeld het resultaat zijn.
Klik op de getuigenissen van onze tevreden klanten hieronder en krijg een idee van onze opties voor het optimaliseren van de ophanging van uw Fiat Ducato. Stuur ons een aanvraag!
Tip!
Het chassis van de Fiat Ducato 250 (op de markt sinds 2006) wordt ook gebruikt in Citroën Jumper II, Peugeot Boxer II, Opel Movano (vanaf 2021) en Toyota Proace (vanaf 11/2023).
Het chassis van de Fiat Ducato 230 (op de markt sinds 1994) wordt ook gebruikt in Citroen Jumper I en Peugeot Boxer I in een identiek ontwerp.
Het chassis van de Fiat Ducato 280 (op de markt sinds 1982) wordt ook op identieke wijze gebruikt in de Alfa Romeo AR6, Citroen C25, Peugeot J5 en Talbot Express.