HD ophangingscomponenten van Marquart voor de Iveco Daily
De Iveco Daily en zijn speciale kenmerken
Veel bestuurders van de Iveco Daily klagen over een sponzig weggedrag in combinatie met een onnauwkeurig stuurgedrag. Zijwaartse rolbewegingen en zijwaarts overhellen in bochten zijn soms extreem. Als gevolg daarvan vinden veel bestuurders dat ze klaar zijn voor een kapiteinsrijbewijs. Wisselen van rijstrook levert vaak problemen op. Bestuurders hebben het gevoel dat ze moeite hebben om hun voertuig op koers te houden.
Veel bestuurders van de Iveco Daily klagen over een stuiterende en ruwe ophanging van de vooras. Rijden over dwarsverbindingen, bijvoorbeeld op bruggen op de snelweg, leidt tot kraken en bonken van de vooras en sommige bestuurders vrezen voor hun dashboard. Dit komt vooral voor bij volledig geïntegreerde Iveco Dailys. Maar het schommelen van de vooras als gevolg van de gevoeligheid van het dwarsgewricht is ook een probleem voor de rijveiligheid.
Bestuurders van een Iveco Daily met een 4×4 hebben vaak het gevoel dat hun voertuig gaat kantelen. Vooral de achterkant van de 4×4 hangt vaak naar beneden, wat niet alleen visueel onaantrekkelijk is, maar de lagere hellingshoek draagt er ook toe bij dat de terreinvaardigheid niet meer 100% gegarandeerd is. Sommige eigenaren klagen ook dat de auto veel schommelt bij stilstand. En als de torsiestaafveer aan de voorkant verslapt, hebben de Dailys ook de neiging om daar door te zakken.
Stuiteren, schommelen, slingeren in campers?
Dit wijst erop dat de schokdempers van je Iveco Daily te zwak of zelfs defect zijn. Campers zijn meestal gebaseerd op standaard lichte bedrijfswagens of op een overbeladen vrachtwagenchassis. De originele schokdempers van een Iveco Daily bestelwagen voldoen meestal niet aan de uiteenlopende eisen van campers, omdat er geen rekening wordt gehouden met de aanzienlijke verandering in gebruik en campers bijna altijd op hun gewichtslimiet rijden. Het standaard chassis is vaak niet ontworpen voor deze permanente belasting:
- Een compleet andere hoogte en breedte van het voertuig,
- een lange achteroverhang,
- extra brandstoftanks (bewegende lading),
- een motorbrug achterop (veranderd zwaartepunt) of
- een boot op het dak (verhoogd zwaartepunt).
De dempers niet aanpassen aan deze veranderde vereisten is nalatig.
Speciale uitdaging voor het chassis van campers
Marquart biedt voor de Iveco Daily ophangingscomponenten voor elke eis. Sterkere en stevigere schokdempers voor de achteras, stevigere maar comfortgeoriënteerde schokdempers voor de vooras. Bovendien hebben we niet alleen verschillende rebound- en compressiekarakteristieken voor de dempers, maar kunnen we je ook voorzien van versterkte veren of extra luchtvering. Jij bepaalt hoe comfortabel of sportief het rijgedrag van je Daily moet zijn.
Versterkte schokdempers voor Iveco Daily campers bieden je
- Meer stabiliteit bij zijwind en bij het rijden over bruggen,
- Beter rijgedrag bij storm en rukwinden,
- Stabiliteit op bochtige wegen, niet meer schommelen en stuiteren in bochten,
- Zeer goede rijstabiliteit op rotondes,
- Schommelen, stuiteren en sponzig sturen behoren tot het verleden.
Oplossingen op maat voor meer rijveiligheid
Iveco Daily bestuurders vragen ons vaak: “Wat kan ik doen om het rijgedrag van mijn camper te verbeteren? Wat zijn de voordelen van luchtvering op mijn Daily?”
Een luchtvering is vooral handig als het niveau van het voertuig moet worden verhoogd of als oneffenheden op het terrein moeten worden geëgaliseerd. Dit is vooral voordelig voor voertuigen met een lange achteroverhang (midden van de achteras tot het einde van het voertuig). Bijvoorbeeld als je vaak gebruik maakt van veerboten of op steile op- en afritten rijdt. Een luchtvering kan ook voordelig zijn als het voertuig gevoelig is voor wind. Luchtvering werkt echter alleen verticaal.
Om de rijveiligheid te verbeteren, is het echter vooral belangrijk om rekening te houden met horizontale krachten (lateraal slingeren en schommelen en alle pingelende en schommelende bewegingen). Progressieve (snelwerkende) schokdempers zijn de eerste keuze om het rijgedrag van een voertuig aanzienlijk te verbeteren. Zodra de carrosserie uit de horizontale positie komt, moet deze op zijn plaats worden gehouden door een sterke maar fijn afgestelde terugvering. De compressiefase van onze schokdempers zorgt voor een snelle compressie zonder dat de cabine ‘onderuit’ gaat.
Versterkte schokdempers voor Iveco Daily campers met perfect op elkaar afgestemde uitgaande en ingaande trappen voor de voor- en achteras houden het voertuig veilig op koers, zelfs in hachelijke situaties. Ongeacht met welke carrosserie u reist, of het nu Concorde, Carthago, Morelo, Bimobil of welke carrosseriefabrikant dan ook is – het rijgedrag van uw Iveco Daily zal aanzienlijk zelfverzekerder en veiliger zijn met onze optimalisatie van de ophanging.
We hebben een breed scala aan optimalisaties voor de ophanging van de Iveco Daily. Te beginnen met de versterkte schokdempers van Marquart, die werken met een hoger olievolume en in- en uitgaande trappen op een heel ander niveau dan de standaard schokdempers. We bieden ook een ophangingslift voor de 4×4. En we installeren versterkte bladveren op de achteras.
We spelen graag in op uw wensen bij het vinden van de perfecte optimalisatie van de ophanging voor uw vereisten. Het resultaat is bijvoorbeeld een comfortabelere set-up, een betere richtingsstabiliteit, minder stuiteren op de vooras en een horizontale uitlijning van het voertuig.
Klik hieronder op de getuigenissen van onze tevreden klanten en krijg een idee van onze mogelijkheden om de ophanging van uw Iveco Daily te optimaliseren. Stuur ons een aanvraag!
Tip!
Aanpassingen aan de torsiestaafvering, kalibratie van de hoogte van de luchtvering en installatie van een extra luchtveer zijn alleen bij ons mogelijk. We werken al jaren samen met werkplaatsen die deskundig zijn op het gebied van camperophanging.
De Iveco Daily 35 heeft een dwarse bladveer op de vooras. Alle andere Iveco Daily modellen werken op basis van een torsiestaafveer op de vooras.