HD ophangingscomponenten van Marquart voor de Mercedes Sprinter
De Mercedes Sprinter en zijn speciale kenmerken
De Sprinter wordt over het algemeen als zeer comfortabel beschouwd. Zijn zachte chassis is echter ook het meest gehoorde punt van kritiek. Het rijgedrag is sponzig en de carrosserie schommelt veel. Veel mensen klagen over onstabiele rijeigenschappen en een slingerende carrosserie – vooral in alkoofcampers. Dit kan een probleem zijn, vooral in bochten en op oneffen oppervlakken. Het voertuig voelt sponzig aan – bijna als een schommelende boot.
Over het algemeen vinden veel mensen dat de achteras te zwak geveerd is – het voertuig slingert en schommelt. De Sprinter “zweeft”, wat bijvoorbeeld merkbaar is bij het in- en uitvoegen in de slipstream van een ingehaalde vrachtwagen. De gevoeligheid voor zijwind is ook een groot probleem. Tot overmaat van ramp is het laadvermogen van de omgebouwde camper vaak erg laag.
Een ander belangrijk punt van kritiek is dat de Sprinter doorhangt bij de achteras. Veel Sprinter-collega’s hebben hier al kritiek op bij nieuwe voertuigen. Dit is niet alleen een visueel probleem. Het “doorhangen” bij de achteras betekent ook dat de veerweg te kort is. Dit leidt weer tot de indruk dat de voorkant doorzakt – vooral bij volledig geïntegreerde campers.
Schommelen, deinen, slingeren in campers?
Dit wijst erop dat de schokdempers in je camper te zwak of zelfs defect zijn. Campers zijn meestal gebaseerd op standaard lichte bedrijfswagens of op een overbeladen vrachtwagenchassis. De originele schokdempers van een Mercedes Sprinter bestelbus zijn meestal niet opgewassen tegen de uiteenlopende eisen van campers, omdat er geen rekening wordt gehouden met de aanzienlijke verandering in gebruik en campers bijna altijd op hun gewichtslimiet rijden. Het standaard chassis is vaak niet ontworpen voor deze permanente belasting:
- Een compleet andere hoogte en breedte van het voertuig,
- een lange achteroverhang,
- extra brandstoftanks (bewegende lading),
- een motorbrug achterop (veranderd zwaartepunt) of
- een boot op het dak (verhoogd zwaartepunt).
De dempers niet aanpassen aan deze veranderde vereisten is nalatig.
Speciale uitdaging voor het chassis van campers
Marquart biedt ophangingscomponenten voor de Mercedes Sprinter die aan elke behoefte voldoen. Sterkere en stevigere schokdempers voor de achteras, stevigere maar comfortgerichte veerpoten voor de vooras. Bovendien hebben we niet alleen verschillende in- en uitgaande karakteristieken voor de schokdempers, maar leveren we de veerpoten ook met veren die op uw wensen zijn afgestemd. Deze hebben we voor je op voorraad in verschillende standen, zowel qua sterkte als qua hoogte. U bepaalt zelf hoe comfortabel of sportief het rijgedrag van uw Sprinter moet zijn.
Versterkte schokdempers voor Mercedes Sprinter camper bieden u
- Meer stabiliteit bij zijwind en bij het rijden over bruggen,
- Beter rijgedrag bij storm en rukwinden,
- Stabiliteit op bochtige wegen, niet meer schommelen en stuiteren in bochten,
- Zeer goede rijstabiliteit op rotondes,
- Schommelen, stuiteren en sponzig sturen behoren tot het verleden.
Oplossingen op maat voor meer rijveiligheid
Mercedes Sprinter rijders vragen ons vaak: “Wat kan ik doen om het rijgedrag van mijn camper te verbeteren? Wat zijn de voordelen van luchtvering voor mijn Sprinter?”
Een luchtvering is vooral handig als het niveau van het voertuig moet worden verhoogd of als oneffenheden op het terrein moeten worden geëgaliseerd. Dit is vooral voordelig voor voertuigen met een lange achteroverbouw (midden van de achteras tot het einde van het voertuig). Bijvoorbeeld als je vaak gebruik maakt van veerboten of op steile op- en afritten rijdt. Een luchtvering kan ook voordelig zijn als het voertuig gevoelig is voor wind. Luchtvering werkt echter alleen verticaal.
Om de rijveiligheid te verbeteren, is het echter vooral belangrijk om rekening te houden met horizontale krachten (lateraal slingeren en schommelen en alle pingelende en schommelende bewegingen). Progressieve (snelwerkende) schokdempers zijn de eerste keuze om het rijgedrag van een voertuig aanzienlijk te verbeteren. Zodra de carrosserie uit de horizontale positie komt, moet deze op zijn plaats worden gehouden door een sterke maar fijn afgestelde terugvering. De compressiefase van onze schokdempers zorgt voor een snelle compressie zonder dat de cabine ‘onderuit’ gaat.
Versterkte schokdempers voor Mercedes Sprinter camper met perfect op elkaar afgestemde uitgaande en ingaande trappen voor de voor- en achteras houden het voertuig veilig op koers, zelfs in hachelijke situaties. Ongeacht met welke carrosserie u reist, Hymer of Bimobil, La Strada of Euramobil, Dethleffs of welke carrosseriefabrikant dan ook – het rijgedrag van uw Mercedes Sprinter zal aanzienlijk zelfverzekerder en veiliger zijn met onze optimalisatie van de ophanging.
Voor de Mercedes Sprinter hebben we een breed scala aan ondersteloptimalisaties beschikbaar. Van het verhogen van de achteras door middel van een extra veerlaag en/of blokken tot compleet nieuwe verenpakketten en schroefveren op de vooras (ook met expert opinion). Gewichtsverhoging na individueel testen of installatie van luchtvering (ook met expert opinion). En natuurlijk versterkte Marquart schokdempers en veerpoten. Er zijn beperkingen met Alko ophangingen.
We houden graag rekening met uw wensen bij het vinden van de perfecte optimalisatie van de vering voor uw eisen. Een comfortabelere set-up, betere richtingsstabiliteit, meer bodemvrijheid en een horizontale uitlijning van het voertuig zullen bijvoorbeeld het resultaat zijn.
Klik hieronder op de getuigenissen van onze tevreden klanten en krijg een idee van onze mogelijkheden om de ophanging van uw Mercedes Sprinter te optimaliseren. Stuur ons een aanvraag!
Tip!
Het is niet mogelijk om de ophanging te verhogen bij voertuigen met lastafhankelijke remdrukregelaars.
Bij het installeren van schroefveren installeren we extra spoorplaten, afhankelijk van het type aandrijving.
Bij liften boven een bepaalde hoogte vervangen we de standaard remleidingen door sterkere en in lengte aangepaste stalen flexleidingen.